بزرگ ترین شرکت پستی خصوصی در آمریکا به شمار می آید و استفاده از آن به ویژه در داخل آمریکا بسیار رایج است. این شرکت از سال ۱۹۷۱ آغاز به کار نموده و در حال حاضر در بیش از ۲۲۰ کشور دنیا خدمات می دهد.

فدکس شرکتی است که بسته‌های پستی را ظرف یک شب به مقصد می‌رساند و لوگو و برند آن یکی از شناخته‌شده‌ترین لوگوهای جهان است. این شرکت پیشکسوت تجارتی است که زمانی غیر ممکن به نظر می‌آمد. آرم شرکت فدکس ظاهری صاف و ساده دارد و طراح آن آقای لیندون لیدر مدیر ارشد شرکت طراحی Landor Associates می‌باشد. این لوگو در رده‌بندی مجله رولینگ‌استون یکی از هشت لوگوی برتر ۳۵ سال اخیر شد و تاکنون بیش از ۴۰ جایزه جهانی را به خود اختصاص داده است.

فدکس بعدها به تجزیه سرویسهای خود پرداخت و امروزه شامل چندین زیرمجموعه سازمان‌دهی شده است که هر کدام وظیفه خاصی دارند و دارای نسخه خاصی از این لوگو می‌باشند.

فدکس اکسپرس سرویس اصلی پست یک شبه است. خدمات فریت فدكس (FedEx Freight) سرویسهایی است که مجاز به صرف زمان بیشتر در ارسال است که در آن از واگنهای باری و وسایل حمل‌و‌نقل زمینی دیگر استفاده می‌شود.FedEx Ground مجاز به صرف زمان بیشتر در تحویل، دارای هزینه پایینتر و شامل حجم بالایی از واگن‌های مستقل و مرتبط به شرکت‌های درخواست‌کننده می‌باشد. FedEx Kinko’s تحویل سریع موارد اورژانس، اقلام ارزشمند یا خطرناک، با استفاده از حجم وسیعی از واگنها یا هواپیماهای چارتر را بر عهده دارد.FedEx Trade Network سرویس‌های مربوط به گمرک، بیمه و مشاوره حمل‌و‌نقل را فراهم می‌کند و FedEx Services مسوول فراهم ساختن اطلاعات بازاریابی برای قسمت‌های دیگر شرکت می‌باشد.

فدرال اکسپرس، اولین صندوق پست مرسولات خود را در سال ۱۹۷۵ نصب کرد و یک سال بعد با ۱۹ هزار بسته در روز، به سودآوری مناسبی دست یافت، ولی رشد سریع فدرال اکسپرس از سال ۱۹۷۷ شروع شد. زمانی که دولت با کم کردن مداخله و محدودیت‌ها در خطوط هوایی باعث شد کار این شرکت وسیعتر شود و بتواند اولین هواپیماهای بزرگ خود که ۷ بوئینگ ۷۲۷ بودند را خریداری کند.

فردریک اسمیت رئیس و مدیر اجرایی شرکت فدرال‌اکسپرس می‌باشد که یک شرکت حمل‌و‌نقل جهانی به ارزش ۴۵ میلیارد دلار است که خدمات کسب‌و‌کار و تدارکات و لجستیک ارائه می‌کند.
اسمیت مسئول جهت گیری استراتژیک برای همه شرکتهای زیرمجموعه فدرال‌اکسپرس می‌باشد.

فدرال اکسپرس در بیش از ۲۲۰ کشو‌ر دنیا خدمات‌رسانی می‌کند که شامل ۶۳۴ هواپیما و بیش از ۹۰ هزار وسیله نقلیه می‌باشد. بیش از ۳۰۰ هزار اعضای تیم فدکس در سراسر جهان هر روز به جابجایی بیش از ۱۰ میلیون مرسوله رسیدگی می‌کنند. از زمان تاسیس فدرال‌اکسپرس در سال ۱۹۷۱، اسمیت یکی از طرفداران فعال اصلاح مقررات، تجارت آزاد و ” موافقت‌نامه آسمانهای آزاد” برای حمل‌و‌نقل هوایی در سراسر جهان بوده است.

فدرال‌اکسپرس در طول ۴۰ سال گذشته همچنان رهبری خود را در این صنعت تثبیت و تقویت کرده است و به طور گسترده‌ای برای تعهد خود به ارائه خدمات باکیفیت شناخته‌شده است. فدرال‌اکسپرس در رتبه‌بندیهای نشریه فورچون در لیستهایی همچون ” تحسین‌برانگیزترین شرکتهای جهان”، ” صد شرکت برتر برای کار کردن” و غیره آمده است.

اسمیت جوایز متعدد مدنی، دانشگاهی و کسب‌وکار از جمله جایزه رهبری جهانی از شورای کسب‌وکار آمریکا-هند، برنده جایزه بنیاد جورج‌سی‌مارشال و جایزه مدال کنگره بنیاد افتخارآفرینان را دریافت کرده است. او همچنین توسط نشریات BARRON’S و CHIEF EXECUTIVE به عنوان مدیرعامل برتر معرفی شده است.

او در سال ۱۹۴۴ متولد شد و مدرک فوق‌لیسانس خود را از دانشگاه ییل دریافت کرد. اسمیت از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۰ به عنوان افسر نیروی دریایی ایالات متحده ۱۹۶۶خدمت کرده است.

پنج درس از فرد اسمیت

فرد اسمیت شرکت فدرال اکسپرس را در سال ۱۹۷۱ با قرض گرفتن پول تاسیس کرد و آن را به یک شرکت ۴۵ میلیارد دلاری تبدیل کرد، بنابراین می‌توان گفت که او مدیریت می‌داند.

اسمیت در مصاحبه با مجله فورچون نکاتی را بیان می‌کند که برای تمام مدیران اجرائی قابل استفاده است، در اینجا پنج مورد از بهترینهای آنها را باهم مرور می‌کنیم:

۱٫ اعتبار خود را در الویت قرار دهید: اسمیت اشاره می‌کند که کار فدرال‌اکسپرس تنها تحویل بسته‌ها نیست، بلکه این شرکت به افراد اعتماد می‌فروشد ( به عنوان مثال وعده اینکه تجهیزات پزشکی به مقاصد مهم خواهند رسید). باید بدانید که برندتان به چه چیزی نیاز دارد و آن را برجسته سازید.

۲٫ فرهنگی ایجاد کنید که همواره برای تعالی در تلاش است: کارکنان فدرال‌اکسپرس عهد کرده اند که ” هر تجربه فدرال اکسپرس را برای افراد فوق‌العاده سازند”.

۳٫ شکستهای خود را پنهان نکنید بلکه از آنها برای بهبود خود استفاده کنید: هنگامی که ویدئویی از یکی از ماموران پست فدرال‌اکسپرس منتشر شد که در حال پرتاب یک مانیتور کامپیوتر از حصار منزلی بود، اسمیت سعی نکرد که آن را پنهان کند. بلکه آشکارا درمورد آن صحبت کرد و از آن به عنوان پلت فرمی برای یادگیری و بهبود استفاده کرد.

۴٫ همیشه به دنبال بهبود فرآیندهای خود باشید: فدرال‌اکسپرس هیچ‌گاه خدمت‌رسانی را قربانی کسب سود برای خود نکرده است (حتی اگر این امر تقریبا برای مشتریان نامحسوس بوده باشد).

۵٫ از زمینه‌های غیرمعمول برای رشد استفاده کنید: آیا می‌دانید که فدرال‌اکسپرس لوازم الکترونیکی مانند آیپد را تعمیر می‌کند؟ این شرکت پستی سیستمهایی برای انتقال این اقلام به تعمیرگاه مرکزی و فنآوری و تعمیر این کالاها دارد. درست است که این کار هسته اصلی کسب‌وکار این شرکت نیست اما کسب‌وکاری به ارزش ۱۵ میلیارد دلار می‌باشد.